יום שלישי, 7 בפברואר 2012

משחקי קלפים

דילמות. לעתים נראה לי שכל החיים שלי הם רצף בלתי נגמר של דילמות והחלטות. מהדברים הקטנים ביותר, כמו איזו טחינה לבחור במכולת (למרות שיש רק שני סוגים ואחד מיוצר בחברה שאני לא קונה את מוצריה) ועד הדברים הגדולים (למרות שאני בכלל מאמינה שאת ההחלטות הגדולות באמת אנחנו לא ממש לוקחים, אלא הן קורות מעצמן במהלך הדרך).
את חוסר היכולת שלי להחליט אני בדר"כ מייחסת לעובדה שברוב המקרים אני מוצאת אמת בכל אחת מהאפשרויות ומאמינה בה באותה עוצמה. ואולי זה קשור בכלל לאסטרולוגיה ולהשתייכותי לילידי מזל תאומים הידועים כחצויים בדעתם.
כך או אחרת, זה המצב ובחוגי חבריי הקרובים כבר זכיתי לכינוי "הנטחנת".

דילמות יצירתיות גם יש בשפע וכשהן מגיעות בשילוב של לחץ של זמן, האומן המצוי עלול לקחת החלטה לא בהכרח נכונה, או נכונה פחות עבורו שתשפיע על היצירה. ובכן אל דאגה, חברים יקרים, בריאן אינו וחברו פיטר שמידט (צייר בריטי) חשבו על זה עוד בשנות ה-70 ויחד יצרו את קלפי Oblique Strategies.

את שיטת הקלפים, המציאו השניים במהלך עבודה על האלבום
"(Taking Tiger Mountain (by strategy" שיצא ב- 1974 ושמידט אחראי על החלק הגרפי שלו

הנה קטע מהאלבום:




בריאן אינו המשיך לעבוד עם הקלפים בכל האלבומים שהגיעו אח"כ. בראיון בשנת 1980 מסביר אינו איך התפתח הרעיון של "קלפי הוראות" או יותר נכון "קלפי רעיונות" שכאלה. לדבריו,
ה- Oblique Strategies התפתחו מכך שהיה במספר מצבי עבודה בהם הלחץ - בעיקר באולפני הקלטות - גרם לו לשכוח במהרה שיש דרכים אחרות לעבוד, ויש דרכים פחות ברורות מאליהן להתמודד עם בעיות, שהיו מהרבה בחינות מעניינות יותר מהדרך הישירה והמתבקשת באותו מצב. כשאתה בפאניקה, אתה נוטה לבחור את הגישה הברורה והמקובלת מתוך תפיסה שהיא תניב את התוצאות הטובות ביותר אבל זה לא בהכרח נכון. זאת פשוט הדרך הצפויה וככל הנראה, המהימנה ביותר.
תפקידם של הקלפים במקור היה להזכיר לו את קיומן של גישות אחרות ואפשרויות שונות להתמודד עם המצב וכך לקבל החלטה אחרת, פחות ברורה מאליה ויצירתית יותר.



** בקטע הנ"ל פיל קולינס משתתף כמתופף.

האסטרטגיה הראשונה שאינו כתב היתה "כבד את הטעות ככוונה נסתרת", ויחד איתה אסף עוד כ-20 אסטרטגיות אחרות. בנפרד ממנו עבד שמידט בשיטה דומה וכתב לעצמו הערות במחברת (בהתייחסות טיפה שונה, היות ועסק בציור), כאשר הראשונה בהן היתה "האמנם היתה זאת טעות?"
כמובן שההתרגשות לגלות ששניהם עובדים באותה שיטה ועוד חושבים על אותם דברים כאסטרטגיות, היתה גדולה מאד והשניים החלו לחשוב על דרך להפוך את השיטה שלהם לנגישה עבור יוצרים אחרים וכך נולדה לה חפיסת הקלפים, שיצאה עד היום כבר בארבע מהדורות.

בשנת 1975 נכנס אינו שוב לאולפן ההקלטות במטרה להקליט אלבום סולו, וכחלק מאווירת הניסיוניות, הוא הגיע ללא שום חומרים מוכנים.
לאחר ארבעה ימים בהם לא הצליח ליצור דבר, פנה אל חבריו הקרובים ביותר, הקלפים, וכדרך נס מצא עצמו מתמלא ברעיונות חדשים ורעננים וכך נולד האלבום Another Green World



בהוראות השימוש של הקלפים, רשום שניתן להשתמש בהם בדרכים שונות. או לרפרף בהם לפעמים ולתת להנחיות שלהן להיות נוכחות במחשבה כל הזמן או לשלוף קלף אחד מהערימה בכל פעם שיש דילמה שדורשת פתרון. במקרה השני, אינו ושמידט מדגישים שצריך להתייחס לקלף שיצא בכבוד וברצינות גם אם זה נראה לא הגיוני באותו רגע (אין כמו קשיחות).

מי שנדלק על הרעיון יכול לרכוש חפיסת קלפים כאלה דרך האתר הזה, וברגע שקניתם, תביאו לראות.



9 תגובות:

  1. אני מאוד אוהב את שני האלבומים הראשונים של אינו, כלומר HERE COME THE WARM JETS ו-TAKING TIGER MOUNTAIN שכתבת עליו פה. אינו מצליח בשניים לאחד שתי גישות סותרות לחלוטין- אוונגרד ופופ- למין תלכיד שעם כל אי סבירותו הוא עובד נפלא. לגבי האסטרטגיות באלכסון- האם את יודעת על עוד מוזיקאים שהשתמשו בקלפים?

    השבמחק
  2. החדר האלקטרוני שלי4 במרץ 2012 בשעה 0:42

    לפי מקורות אינטרנטיים, מוזיקאים נוספים שהשתמשו בקלפים הם: R.E.M, Coldplay, Phoenix, MGMT

    השבמחק
  3. אחלה פוסט. חולה על שני האלבומים הללו של אינו, במיוחד, אבל גם על יצירתו באופן כללי. עניין יצירתי אמנותי חכם וייחודי הקלפים הללו, טוב, הוא גאון.

    השבמחק
  4. החדר האלקטרוני שלי16 במרץ 2012 בשעה 14:50

    מסכימה :)
    קניתי את הקלפים ועושה רושם שזאת היתה החלטה טובה

    השבמחק
  5. הקלפים עושים עכשיו את דרכם אלי.כולי ציפיה. בינתיים שאלתי חפיסת קלפים מסוג אחר שאני עובדת איתה רבות, איך להיתיחס אל העבודה עם קלפים של אינו ושמידט? והתשובה שהגיעה היא:

    Honesty,Simplicity,Beauty.

    גם הניסון שלי עם הרבה סוגי קלפים לימד אותי "שצריך להתייחס לקלף שיצא בכבוד וברצינות גם אם זה נראה לא הגיוני באותו רגע (אין כמו קשיחות)".



    השבמחק
  6. כנות, פשטות ויופי
    תשובה מושלמת

    השבמחק
  7. נפלא! היום ישנה אפליקציה חינמית

    השבמחק