יום שבת, 25 במאי 2013

Set the world on fire - Cluster 1971

בפוסט הקודם כתבתי על Cluster ואלבומם השלישי Zuckerzeit, שהוא התחלה יחסית פשוטה להכרות עם ההרכב. עכשיו אני מרגישה שאתם מוכנים ללכת צעד אחד קדימה, או יותר נכון כמה צעדים אחורה לאלבום הראשון של ההרכב, שנקרא Cluster ויצא בשנת 1971.
בהוצאה מחודשת שלו בשנות ה-80 הוא נקרא Cluster 1971 והוא מוכר יותר בשם הזה.

תזכורת קטנה: Cluster, הוא הרכב גרמני שהתחיל את דרכו ב- 1969 בשם Kluster. הגרעין הקשה שלו היו הצמד רודיליוס ומוביוס. באלבום הזה ניתן קרדיט גם לקוני פלאנק שהיה מהנדס הסאונד שעבד איתם והשפיע רבות על הקטעים שהוקלטו ואופי האלבום.

האלבום מורכב משלושה קטעים חסרי שם, שמזוהים ע"י אורכם והנה הקטע הראשון שבינהם, כדי שנוכל להיכנס קצת לאוירה. כבר מהשניות הראשונות, אפשר לזהות תפיסת סאונד מעניינת וחדשנית לתקופה ומבנים ריתמיים מהפנטים, תוצרים של מניפולציות אלקטרוניות על סאונד שמתפתחים לבועות סאונד, פידבקים ומרבדים חסרי מבנה. בשתי הדקות האחרונות שוב נוצרים מבנים ריתמיים, הפעם ע"י פידבקים ושכבות שיוצרות סאונד שנראה שימשיך להתפתח לנצח. אבל הקטע בכל זאת נגמר וכמה שהוא יפה.



המוזיקה של ההרכב ברובה מאולתרת ובאלבום הזה הם חוגגים על אולפן ההקלטות, כאשר כלי נגינה קונבנציונאליים (צ'לו, למשל) משמשים רק כמקור סאונד שיעבור טיפול בידיהם האמונות של חברי ההרכב וכמובן בידי פלאנק (העבודה של פלאנק על הקלטות הסאונד, היתה כל כך משמעותית, שכאמור הוא קיבל עליה קרדיט כמלחין שותף באלבום).


לצערי אני לא מוצאת כאן לינק לרצועה השניה באלבום, מה שמביא אותי ישירות לרצועה האחרונה, הארוכה מכולן, 21:17 דקות.



באלבום נעשה שימוש באורגנים, צ'לו "מטופל" אלקטרונית, דיסטורשן של גיטרה, יצרני אודיו אלקטרוניים ואפקטים, כל זה כדי ליצור את טקסטורות הסאונד האלו.

האלבום, למרות האלמנטים הנסיוניים שבו דורג בכל מיני מצעדים, נכנס לכל מיני רשימות מסכמות וזכה לביקורות משבחות.
בין הרשימות הללו, הוא נכנס גם ל- 100 האלבומים ש- Set the world on fire ואני לגמרי מבינה למה.
מי שייתן לו הזדמנות, לא יוכל שלא להישאב אל ספירלות הסאונד, אל מרקמי הסאונד המתפתחים, אל הגולמיות של הסאונד, שמטופל ברגישות ששומרת על האנרגיה והחיות שבו. בעידן שלנו, שבו לטעמי, הטיפול בסאונד נעשה בצורה אגרסיבית שמוחקת ממנו את הייחודיות שלו והופכת גם את הרעש הכי בוטה לנוח להאזנה, האלבום הזה הוא תענוג לאוזן.


ביום שבת ה- 1/6/13, הג'אמע האלקטרונית תאלתר אלקטרוניקה תחת ההשפעה של האלבום הזה. זה קורה באנה לולו (רחוב הפנינים 1, יפו), 21:30
כניסה חופשית



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה