יום ראשון, 9 בינואר 2011

ריקשות וצופרי רכבות

בעיתוי מושלם, אחרי פירסום הרשומה הקודמת וההתעסקות שלי ברעשי הדירה והעיר ורחשיהן, קיבלתי מייל המזמין אותי לאירוע המתעסק בסאונד וארכיטקטורה. בירור קטן על האיש שמגיע להרצות, קארסטן סטאבנו, הבהיר לי שגם הוא כנראה לא גר בכפר קטן ופסטורלי, אחרת אין לי הסבר לאורבניות הגולמית שבעבודותיו (נחמה ומזור לאוזניי הכואבות ונפשי המרוטה מזמזומי מזגנים, לא אמצא שם).
קארסטן סטאבנו (ברלין) יגיע ביום שישי הקרוב,14/1/2011ֶ,לישראל, כאורח של בתי הספר הירושלמים לאומנות בצאלאל ומוסררה וייתן הרצאה בנושא החביב עליו, מערכות היחסים המורכבות בין סאונד וחלל. בשנת 2008 אירגן סטאבנו את TunedCity, כנס ותערוכה שעסקו מין הסתם באותו נושא. באירוע השתתפו כ- 100 אומנים, מוסיקאים ותאורטיקנים שהתאספו במקומות שונים בעיר ברלין ונתנו פרשנות מחודשת לחללים האורבאנים מנקודת מבט סונורית. מי שזה נשמע לו קצת לא ברור יכול להרגיש בנוח, זה באמת לא כזה טריוויאלי, ולכן החלטתי להקל על כולנו ולהביא דוגמא מהאירוע הראשון שכאמור נערך לפני כשנתיים וחצי.
הנה קטע ממופע שנקרא infrasound של האמנים Randy h.y Yau ו- Scott Arford. בעבודה הזאת, ההתיחסות לסאונד איננה כמו אל מוסיקה ולחווית שמיעה טיפוסית אלא חוויה יותר כוללת שבה הקהל מרגיש את הסאונד בגוף, כאשר יש ייצור תדרים מסוימים המותאמים לחלל בו מושמעת היצירה, היוצרים תנודות של חפצים בחלל וכן של הקירות עצמם. באתר שלהם יש גם עדויות של אנשים שחוו זאת על בשרם ונשארו חיים כדי לספר על זה. העדות החביבה עליי ביותר היתה של בחור שאמר שההופעה הזאת הבריאה לו כאב כרוני ברגל (אני לא פוסלת את האפשרות שזה אותו בחור שב"עדות" אחרת אמר שההופעה הזאת היא חוויה חזקה יותר מכל סם).



הרכב נוסף מאותו אירוע הוא tamtam שהכין יצירה בשם Hometown לצ'לו, באס, קול וסאמפלר. התייחסות שלהם לקשר לסביבה היא שהסביבה היא חומר הגלם ליצירה ויוצרים עבורה תפקיד נוסף במוסיקה. בעבודה הזאת, הם הקליטו את הקולות של עיר מגוריהם (זאת הזדמנות להזכיר לכולם, שעדיין אפשר להגיש קטעים לתחרות, פרטים ברשומה הקודמת).
הנה לינק להאזנה וגם תמונה


וחזרה לקארסטן סטאבנו עצמו. יליד 1972, בעל תואר בעיצוב תקשורת (השד יודע מה זה) וחבר בהרכב Staalplaat Soundsystem. וכאמור, מייסד פסטיבל TunedCity. 
צירפתי כאן שני קטעים של ההרכב שלו, הראשון, Yokomono, נוצר ע"י מבנה מורכב של 10 פטיפונים כשהסאונד משודר דרך סט של מכשירי רדיו בשיטת שידור fm. נשמע סינית? קבלו את גירסת הריקשות מהודו:




הקטע הבא לעומת זאת, הוא אינסטלציית סאונד שנוצרת כולה מצלילים הנאספים בזמן אמת בתחנת הרכבת. זאת בעצם גירסה ספציפית לפרויקט שלהם Architone שמטרתו ליצור אומנות סאונד במקומות ציבוריים. הנה:





אם כל זה מעניין אתכם, אל תפספסו את ההזדמנות לפגוש את סטאבנו ביום שישי. השאיפה של המארגנים היא לארגן כנס דומה ל- TunedCity גם בישראל בקיץ 2012 וכמובן שאם יהיה עניין זה רק יזרז את קיומו.

Carsten Stebanow - between architecture and sound
יום שישי, 14/1, המחלקה לארכיטקטורה, בצלאל 1, ירושלים. 09:30 - 11:45, כניסה חופשית

2 תגובות:

  1. Hey, Make sure you come to visit us here so you can enjoy the noisiest street in Barcelona, you are going to LOVEit...

    השבמחק
  2. החדר האלקטרוני שלי10 בינואר 2011 בשעה 22:18

    ננסה להכניס את זה לסיבוב הופעות של הקיץ...:)

    השבמחק