יום שלישי, 5 במרץ 2013

Phaedra

לפני משהו כמו שנה הזכרתי את האלבום Phaedra של טנג'רין דרים ואפילו שמתי לינק להאזנה. עכשיו הגיע הזמן להתייחס לאלבום הזה יותר בהרחבה.
Phaedra הוא אלבומם של טנג'רין דרים משנת 1974 ומנגנים בו אדגר פרוייסה (המוזיקאי היחיד שנשאר לאורך כל שנות פעילות הלהקה, בעוד שההרכב השתנה, הצטמצם והתרחב), כריסטופר פרנקה ופיטר באומן.

האלבום הוא אחד הראשונים, שנעשה בו שימוש ב- sequencer שהוא רכיב בסינטיסייזר (לפעמים גם חיצוני לו) שמאפשר לנו ליצור תבניות (patterns) של תווים בעזרת פיידרים או נובים שנשלטים ע"י המוזיקאי. התבנית שיצרנו תחזור על עצמה בלופ.

אני יודעת שההסבר הזה נשמע קצת מעורפל למי שלא בא מהתחום, אז הנה גם תמונה של סיקוונסר של Arp:

כאן יש 16 פיידרים שמאפשרים ליצור תבניות של 16 תווים

ולמי שזה עדיין לא הספיק, הנה סרטון קצר שבו הסיקוונסר של Arp שולט על סינטיסייזר:

ֿ

וחזרה ל- Phaedra. האלבום מורכב מארבע רצועות וכולו נעשה כמעט ורק בעזרת סינטיסייזרים (יש גם קצת דגימות שהוקלטו ותפקידים שהתווספו מאוחר יותר, אבל ליבו של האלבום מסונטז).

הרצועה הראשונה, שנושאת את שם האלבום, היא קטע של מעל 17 דקות, ונוצרה לגמרי במקרה. בזמן שחברי ההרכב השתעשעו להם עם הסיקוונסר החדש והציוד המעורר קנאה שלהם, ואני מתארת לעצמי שזה היה כיף גדול, הטייפ שלהם היה במוד של הקלטה (בטעות, כך נהוג לחשוב).
דבר נוסף שקרה ללא התכוונות היה קשור בסינטים עצמם, שהיו רגישים מאד לענייני טמפרטורה וכאשר זאת עלתה, נוצרו שינויים בלתי נשלטים בגובה הצלילים שנוגנו (פיטצ').




הקטע השני באלבום, הוא קטע סולו שמנגן אדגר פרוייסה על ה- Mellotron שלו (סוג של סאמפלר מוקדם, שמנגן דגימות שמוקלטות על סלילי טייפ).
למרות שבקטע יש שימוש מאסיבי בפילטרים ובצורה שהפכה כבר להיות מעט נדושה (אני חושבת שזה אחד האפקטים המוכרים ביותר במוזיקה אלקטרונית, אולי מתחרה רק בדיליי חתונות..) זה נעשה כאן בצורה מצוינת וזה קטע יפהפה, הנה הוא:





הקטע השלישי באלבום, Movements of a visionary, הוא יחסית יותר נסיוני ומשלב דגימות של קולות ולחישות שעברו "טיפול" ואלה משלימות את האווירה ההיפנוטית שנוצרת בזכות הארפג'ים המנוגנים בעזרת ה-  sequencer שלנו.




הקטע הסוגר של האלבום,  Sequent C, הוא קטע קצר (2:20 דקות) של פיטר באומן, והוא מנגן כאן על חליל שעובר דרך אפקט שנקרא, Tape Echo. מינימליסטי ויפה. עושה חשק להתחיל לשמוע את כל האלבום מחדש.

>

האלבום נחשב לאחד האלבומים המשפיעים ביותר על התפתחות המוזיקה האלקטרונית וחברי טנג'רין דרים הצליחו שוב להיות חלוצים ופורצי דרך ולהכניס את כל האוונגרד הזה לתוך תוכה של המוזיקה הפופלארית ולמקום די טוב במצעדי הרדיו של התקופה.

זהו להפעם, ואני מזכירה שביום שבת הבא 16/3/13, הג'אמע האלקטרונית מתכנסת שוב, אותו מקום (אנה לולו) אותה שעה (21:00) הרכב אחר (אלון כרמלי, אריאל ערמוני, ליאור גקלר ואנוכי).

וחוץ מזה, עומדים להיפתח קורסי אבלטון בירושלים ובת"א, וכדאי לשריין מקום. פרטים כאן.