יום חמישי, 20 בדצמבר 2012

Avant garde a clue

 בטח שמתם לב שלאחרונה להקת הביטלס חוזרת לכותרות. הסיבה לכך היא שבפברואר 2013 יצוינו 50 שנה לאלבומם הראשון Please Please Me.
לצד הכבוד שאני כמובן רוכשת ללהקה, אני חייבת לומר שמקומם בבלוג הזה הוא לא ברור מאליו, אבל בזכות החלטה שנלקחה אי אז בשנת 1967, שהנה היא מתבררת כמוצלחת ביותר, זוכים חברי הלהקה לחיי נצח כאן בחדר האלקטרוני שלי.
מהו הדבר שהביא להצלחה הזאת? ובכן, ב- 05/01/1967 הקליטה להקת הביטלס Carnival Of Light, קטע אוונגרד בן כ-14 דקות רצופות שמעולם לא יצא תחת שום אלבום של הלהקה (השמועה מספרת שפול מקארטני רצה להכניס את הקטע לאלבום Anthology 2 אבל ג'ורג' האריסון לא הסכים).

הכל התחיל במפגש בין מקארטני לבחור בשם David Vaughan שהיה אחת הצלעות מצוות העיצוב Binder, Edwards and Vaughan, צוות שהיה אחראי בין היתר על צביעת הפסנתר של מקארתני בצבעים פסיכדליים.


Paul McCartney’s Magic Piano.

Inkjet print on Hahnemuhle paper
From an edition of 50
Signed and numbered by Dudley Edwards 

בדצמבר 1966 ביקש Vaughan ממקארטני לתרום קטע לשני אירועים שהוא היה בין מארגניהם, האחד בסוף ינואר והשני בתחילת פברואר 1967. האירועים נקראו The Million Volt Light and Sound או בשם the Carnival of Light Rave.
מקארטני הסכים, למרות שהיה במהלך ההקלטות המוקדמות לאלבום סרג'נט פפר ורתם את הלהקה לעניין.

האירועים, שעסקו באלקטרוניקה מוקדמת ומוזיקת אוונגרד, כללו גם את החבר'ה מ- The BBC Radiophonic workshop - דיליה דריבישייר, פיטר זינווייף ועוד שהיו חלק מהקולקטיב Unit Delta Plus.

הקטע הוקלט בתוך 15 דקות ואפשר לתאר אותו כקטע ללא קצב, עם התפרצויות מקצבי תופים לכמה תיבות פה ושם, אין בו מלודיה (למרות שלפעמים נשמע איזה קצה של מוטיב מלודי). חברי הלהקה מנגנים בו בצורה רנדומלית ורק לעתים מגיבים זה לזה. רוב הקטע הוקלט במהירות איטית ולכן הסאונדים עמוקים ונמוכים וקשה להתחקות אחרי מקורם. הקולות של מקארטני ולנון מוקלטים עם ריוורב מאסיבי ובנוסף להם יש רעשים של שיעול, מילמולים ושריקות כמו גם מקטעי שיחות מהאולפן, מקארטני שואל "Can we hear it back now" או "Are you all right" ולנון צועק "Electricity".
הקטע הוקלט בשכבות והוכנסו אליו גם פידבקים של גיטרות והקלטות ברברס.

לא נותר אלא להקשיב לקטע:



במעט המקומות בהם מתייחסים לקטע מייחסים לו דמיון לקטע The Return Of The Son of the Monster Magnet של פרנק זאפה.
הנה החלק הראשון שלו:



זהו להפעם, אני חוזרת פה לענייני אריזת הדירה שלי לקראת מעבר מחר והחל מהפעם הבאה אכתוב לכם מדירתי אי שם בצפון אבן גבירול.



*** מזכירה שנפתח בשבוע הבא קורס אבלטון חדש, אז מי שמתעניין מוזמן ליצור קשר ***