יום שני, 28 במאי 2012

Keep That Vibe Alive

את הימים האחרונים העברתי בכיפוף גלים חשמליים. זאת אהבה גדולה שלי ואני לא צריכה סיבה מיוחדת כדי לשבת ולייצר צלילים מעולם אחר.אבל הפעם דווקא היתה לי סיבה והיא שביום רביעי הקרוב (30/5/12) אני ומיול דרייבר (הוא הראל שרייבר מהפוסט הקודם) מופיעים בליין הופעות אלקטרוניות חדש שייפתח בקפה החשמל אשר ברחוב החשמל, ת"א.
לאחרונה הופעתי בעיקר עם הדואו החדש שלי, Bear on a Bike, והופעת סולו שכזאת היא הזדמנות לחזור לגן השעשועים הענק שנקרא סינטזה. התגעגעתי.

ולענייננו. במסע בעקבות הסינטיסייזרים הגדולים של המאה הקודמת והיוצרים שהעיזו להתעסק עם הכלים המשונים האלה, נפגוש היום את הכרומה (Chroma) ואת הרבי הנקוק.

"When I hear a sound in my head, I'll touch the keys in a way that I think will get that sound. What comes out of the Chroma is exactly what I expect to hear. It's great because most synthesizers that have gotten into the area of touch sensitivity won't do that. With the Chroma, I have full control over the sound because it's geared to how my fingers work. And if my fingers have to compensate for a synthesizer, it's just not good enough."

"The other thing I really love about the Chroma is that or the first time here's an analog polyphonic synthesizer that allows you to choose the signal path. And because you can change the signal path, you can do things with it that aren't available on any other synthesizer. It's almost like having a different synthesizer for each different path."


 - Herbie Hancock.


הציטוט הנ"ל לקוח מפרסומת לכרומה שהופיעה בשנת 1983.




הכרומה תוכנן במעבדות של חברת Arp, רגע לפני שהחברה, שהיתה מהמובילות בתחום הסינטיסייזרים בשנות ה-70, פשטה את הרגל. בסופו של דבר חברת Fender Rhodes היא זאת שייצרה את אותו. זה היה הסינטיסייזר האנלוגי הראשון שיצא בחברה, שהתפרסמה בזכות הפסנתרים החשמליים שלה.

הכרומה הוא סינטי פוליפוני בעל 16 קולות, כאשר כל קול מיוצר ע"י אוסילטור (יצרן גל) נפרד ובדרך כלל האוסילטורים עובדים בזוגות ליצירת 8 קולות. בנוסף לכלי יש מקלדת רגישה לעוצמה, בעלת 64 קלידים, שני Arpaggiator ואקולייזר גרפי. תכנות של סאונדים בכלי היה יחסית מורכב וזאת בשל מספר מוגבל של אמצעי שליטה עבור המשתמש (כפתורים וסליידרים).
מצד שני הכרומה נחשב סינטיסייזר יציב, עם אפשרות לפיצול של המקלדת (כל חלק יכול לנגן סאונד אחר) וכן אפשרות לחיבור למחשב (נחשבת לאחת היכולות החשובות ופורצות הדרך של הכלי, היכולת שלו לתקשר עם מחשבי אפל IIe, בעזרת תוכנה ייעודית שאיפשרה יצירת סיקוונסים ושמירה של אינפורמציה, יצרה לראשונה קשר בין המחשב האישי וסינטיסייזרים אנולגיים).













למרות שהכלי יוצר לפני עידן המידי, בעזרת החיבור הדיגיטלי שלו, שתוכנן ע"י Arp ונועד לאפשר חיבור של סינטיסייזרים אחד לשני, פותחו בהמשך רכיבים הממירים מידי ל - DAC (פורמט השליטה הדיגיטלי של ארפ), וכך קיבלנו את האפשרות של שליטת מידי על הכלי.

בשנת 1983, הרבי הנקוק הוציא 3 אלבומים בהם עשה ניסיונות באלקטרוניקה והכרומה לקח חלק משמעותי בחגיגה.
שלושת האלבומים, "Future Shock" משנת 1983, "Sound System" משנת 1984 ו- "Perfect Machine" משנת 1988, הופקו ע"י Bill Laswell.





למרות ההצלחה של השיר "Rockit" מהאלבום "Future Shock" (השיר הראשון שהיה בו שימוש בסקראצ'ינג!) שלושת האלבומים הללו, לא זכו לביקורות טובות והיו שאמרו שהנקוק לא היה יותר מדי פעיל בהם יחסית ללנדסוול המפיק הדומיננטי.
אז אמרו.



לכרומה יש אתר מעריצים ובו כל מה שרק אפשר לדעת על הסינטי החשוב הזה והנה לינק.




יום שלישי, 8 במאי 2012

808 - נהג הפרדות בפוסט אורח

את הראל שרייבר הכרתי לפני כשנתיים בזמן שגיבשתי את הליין-אפ לפסטיבל "מודולארי". הצעתי לו להצטרף ולהופיע במסגרת האירוע. לצערי זה לא קרה בסוף (המשטרה סגרה לנו את הערב רגע לפני ההופעה שלו) אבל לשמחתי נשארנו חברים.
למי שלא מכיר את השם, שרייבר הוא ממקימי הלייבל הירושלמי Ak-Duck וחבר בהרכבים מוג'הידין והמודלז. יוצר ומופיע בעיקר תחת השם Mule Driver ועובד בעיקר עם ציוד אנאלוגי (יום יבוא ואני אצליח לשכנע אותו ביתרונות העולם הדיגיטלי).
המוזיקה של שרייבר נעה לדבריו, בין אלקטרוניקה פחות פונקציונאלית לאלקטרו ואסיד האוס.
בשנים האחרונות הוא מפעיל את הלייבל לוס ג'ובילי, בו הוציא לאחרונה אלבום המבוסס בעיקר על ה- 808 (נושא הפוסט שלפניכם) ומכשירים אנלוגיים אחרים (עוד יצאו תחת הלייבל, מיני אלבום לדקסון פייה ואוסף רמיקסים שכולל את המודלז, יאיר עציוני ורעי אלבז).

ועכשיו אני מפנה את הבמה להראל שמתארח כאן בבלוג סופסוף לפוסט אורח חגיגי בענייני ה-808 שהוא אוהב כל כך.

"We love TR808 - It's what you need to create"
(Novamen - We Love)




ה- TR808 היא כנראה מכונת התופים המשפיעה ביותר בעולם המוזיקה ב-30 השנים האחרונות.

מכונת התופים הראשונה בהיסטוריה, הוצגה לציבור בשנת 1932 ע"י ליאו טרמין, אבי הטרמין.
בשנת 1959 יוצרו לראשונה מכונות תופים בייצור המוני ע"י חברת ורליצר, תחת השם Wurlitzer Sidemen במטרה לאפשר ליווי לאורגן. מכונות אלו הגיעו עם מקצבים מוכנים מראש ובלתי ניתנים לשינוי.
מכונת תופים בעלת יכולת תכנות עצמאית יוצרה כבר בשנת 1972 ע"י חברת Eko, כך שבעזרת מספר לחיצות כפתור ניתן היה לתכנת פריסטים חדשים. כמו כן אפשר היה להכניס לתוך המכונה כרטיס מנוקב (punch card) שהכיל מקצבים מוכנים מראש.

בשנת 1980 השיקה חברת רולנד היפנית את ה- TR808.
הייעוד המקורי של המכונה היה להיות כלי ליווי למוזיקאים בזמן הקלטת דמואים וכך לחסוך בעלויות של מתופף.
הביקורות על הכלי החדש היו צוננות. הטענה העיקרית הית שהסאונדים לא נשמעים כמו סט תופים אמיתי.
גם העיתוי לא היה מוצלח - חודשים ספורים קודם לכן יצאה לשוק linn LM1, מכונת תופים שהתבססה על סיפולים של  תופים אמיתיים ונחשבה מתקדמת יותר.
באופן כללי הדעה הרווחת בשנים הראשונות שלאחר יציאת ה- 808 לשוק היתה שמדובר בכשלון.
אבל בעוד שה- linn LM1 עלתה 5000$, ה-808 עלתה רק כחמישית מהסכום.
וכך, המחיר הנמוך יחסית וסאונדים יחודיים (כמו תוף הבס השמן שהגיע לתדרים נמוכים ביותר, הסנר הקריספי, סאונד מחיאת הכף ופעמון הפרה המזוהים) הפכו אותה לפופולארית (בעיקר בקרב מוזיקאים אלקטרונים ובז'אנר ההיפ הופ שעשה אז את צעדיו הראשונים).

הלהקה הראשונה שהשתמשה ב- 808 היתה Yellow Magic Orchestra




ובמקביל יצא בארה"ב Sexual Healing של מרווין גיי



עם השנים, ובזכות שימוש של מוזיקאים מתחומים שונים, הפכה ה- 808 לאחד הכלים החשובים ביותר בעולם המוזיקה האלקטרונית וסללה את הדרך להיווצרותם של האלקטרו והטכנו כז'אנרים מוזיקליים.
כמו שאמר חואן אטקינס "my entire career was built on 808".

אולי בגלל זה היא אחת מהמכונות המאוזכרות ביותר בשירים. ג'יי זי וביונסה, דרך קניה ווסט, בריטני ספירס, מדונה, בק וגם הרכבים פחות פופיים כמו Professor X, Novamen ועוד עשרות, כולם שרים עליה.

בשיר הבא למשל,מופיעה השורה "I'm back with an 808 cause I'm bossy"




ל- 808 יש 16 סאונדים/כלים שונים, שלכל אחד מהם מספר פרמטרים הניתנים לשינוי ויציאה המאפשרת טיפול שונה במיקס לכל כלי.
התכנות של ה- 808 (עליו אחראי מר מטסוקה מחברת רולנד) פשוט ואינטואיטיבי. בעזרת כפתור חוגה בוחרים את הכלי המבוקש.
בחלק התחתון של המכונה ישנם 16 כפתורים המייצגים כל אחד 1/16 מתיבה מוזיקלית - לחיצה על כפתור תקבע מופע אחד של הכלי הנבחר.

וכך תוכלו לתכנת את הביט של מרווין גיי בסקסואל הילינג




עד כאן דברי הראל ועכשיו לפני סיום, הנה לינק לקטע שלו שנעשה בעזרת ה- 808 וריוורב בלבד, והוקלט ביום ה-8 באוגוסט (808).
808 day jam