יום שלישי, 12 באפריל 2011

M.A - מוסיקאים אנונימיים

אנונימיות זה לגמרי הדבר ההפוך ממה שהמוסיקאי הממוצע היה רוצה לעצמו. רובנו רוצים שיכירו אותנו, שנגיד "אני מיה דנון" ואנשים יגידו "מכירים.." ואולי אפילו יצרפו איזה מילת תואר כמו "האגדית", "המוכשרת" או משהו בסגנון. מה שנקרא, המותג שהוא מיה דנון.
אבל בסופו של דבר, הדברים האמיתיים קורים הרבה פעמים דווקא בזכות העבודה האינסופית שנעשית ברקע, הרחק מאור הזרקורים. הכוח שמניע את הכל קדימה הוא הכח של עשרות אלפי המוסיקאים האנונימיים, שיושבים אני לא יודעת איפה ועושים אני לא יודעת מה אבל את הפוסט הזה, שמדבר על תוכנת Max/Msp אני מקדישה לכל אותם טיפוסים בלי שם, שמחברים את הקומקום החשמלי בכבל לחתול הפרסי שלהם  כך שבכל פעם שהקומקום רותח והחתול מיילל נשלחים אותות שמפעילים סינטיסייזרים על המחשב בחדר השינה . הרשו לי לומר לכולכם: תודה.
(לכל חובבי החתולים , מדובר בדוגמא בדויה בלבד, כמו שאומרים, אילוסטרציה) .

ומתוך הכבוד הזה, הלכתי וחיפשתי עבורכם כמה אנשים כאלה שיוצרים מתוך אהבה אמיתית ויצר חדשנות בלתי נלאה.

אבל כמובן, אי אפשר בלי לכתוב קצת על התוכנה המופלאה. ששמה (Max/Msp) בחלקו הראשון נקרא ע"ש מקס מת'יוס (מהפוסט הקודם) שהמציא את תוכנת MUSIC שהשפיעה רבות על פיתוחה. החלק השני שלה (MSP) נקרא ע"ש הממציא שלה Miller S. Puckette.
התוכנה הומצאה באמצע שנות ה-80 במרכז לחקר הסאונד בפריז (IRCAM). כעקרון מדובר בספריות של "אבני בניין", מעין פונקציות עצמאיות והמשתמש יכול לבנות מהן רצפים בהתאם לרצונות שלו. לכל רצף כזה קוראים patch. מעבר לשימושי האודיו שלה, התפתחו בהמשך גם ספריות המכילות אובייקטים לעיבוד תמונה ווידאו, לחלק הזה קוראים Max Jitter. החל מסוף שנות ה-90 התוכנה מופצת ע"י חברת Cycling '74.
אחד הדברים המשמעותיים בתוכנה הוא היכולת לחבר אותות חיצוניים למחשב כך שיהוו טריגרים ויפעילו רכיבים בתוך התוכנה.
דוגמא נחמדה לכך היא הבחור החביב הזה שבעזרת תנודות של יד ימין משפיע על הסאונד (הסקסופון יוצא דרך מחשב), שימו לב:




התוכנה בנויה במבנה של קוד פתוח, מה שמאפשר לאנשים מהמניין להוסיף לה אובייקטים לפי רצונם ולתכנת לה חלקים נוספים וכך למעשה היא תוכנה שמתרחבת כל הזמן ע"י המשתמשים שלה.
בשלבים מוקדמים יותר, מקס היתה תוכנה שנועדה בעיקר לשליטה ע"י אותות מידי, על חומרה (סינטיסייזרים, סאמפלרים וכו') אבל החל מסוף שנות ה-90 היא מאפשרת גם בנייה של כלים וירטואליים ופלאגינים עצמאיים.

הנה עוד הפוגה נוסח יוטיוב, אל תנסו את זה בבית, לפחות לא יחפים:





והנה עוד דוגמא נחמדה, שבה התנודות של האור מתורגמות לפקודות מידי:




הגמישות של מקס מאפשרת לה להתחדש, להתפתח ולהישאר מעודכנת. לכל חובבי האייפון, הנה שימוש באייפון כשלט:




טוב, אני אשים סוף לרצף הסרטונים האלה, כי אפשר להמשיך ככה שעות.
בגירסה 8 של אבלטון לייב, יש גירסה מיוחדת של מקס שנקראת Max for Live ובעצם נותנת את כל החופש של מקס ביחד עם היכולות של אבלטון והחיבור ללא ספק מעניין.

מעבר לתוכנת מקס, מילר פאקט גם אחראי על המצאת תוכנת Pure Data, או בקיצור PD. אפשר להגיד שהיא די דומה למקס מבחינת יכולות אבל קצת פחות חברותית מבחינת ממשק משתמש.
מה שכן, היא חינמית וזה מזכה אותה בנקודת זכות די רצינית.

זהו להפעם ועכשיו מקבץ הודעות:

קודם כל, כולכם מוזמנים להופעה שלי ב 29.4 , יום שישי בצהריים , באוגנדה ת"א. יחד איתי יהיה מקס שרייבר (הראל שרייבר (נהג הפרדות)). כניסה חופשית, אז אין סיבה לא להגיע

חוץ מזה, תזכורת לגבי קורס אבלטון באוגנדה ירושלים (2.5) וגם בת"א (13.5)

וכמובן, חג שמח (בשנה הבאה בסיני הבנויה)